Seriál: Ako na web 5.časť: Ako na vlastný internetový obchod

V spolupráci s portálom www.pc.sk vám v tejto časti seriálu prinášame pár riadkov týkajúcich sa internetového ochodu. Napadlo vám už niekedy aké by to bolo založiť si vlastný internetový obchod? Čoraz viac jednotlivcov a firiem orientuje svoje rozmýšľanie v obchode virtuálnym smerom. Zakladajú si internetové obchody ako hlavný alebo dodatočný zdroj príjmov. Nie je ničím neobvyklým, ak firma prevádzkuje popri kamennom obchode aj e-shop, ktorý predstavuje ďalší odbytový kanál jej tovaru.

Ako si založiť internetový obchod?

Založenie a prevádzka e-shopu je dnes už záležitosť prístupná aj bežnému užívateľovi internetu. Podobne ako pri tvorbe vlastnej webstránky môžete aj v tomto prípade využiť jeden z redakčných systémov ponúkaných na trhu. Opäť si budete môcť vyberať medzi produktami s potrebnou inštaláciou alebo bez inštalácie. Systémy na vytvorenie a správu e-shopu sú zvyčajne koncipované ako balíky služieb obsahujúce doménu, hostingový priestor a nástroj pre administráciu e-shopu.

Čo nástroje pre e-shopy ponúkajú?

Nástroj pre administráciu e-shopu je užívateľsky priateľský nástroj, pomocou ktorého svoj obchod na internete rozbehnete a prevádzkujete. Skúsme sa na e-shop pozrieť z viacerých uhlov pohľadu a rozmeňme si to na drobné.

Základným stavebným prvkom, na ktorom je e-shop postavený je produkt. Na úrovni produktu vám nástroj pre e-shop obvykle ponúkne nasledujúce funkcie:

• vloženie produktu do obchodu, jeho popis, obrázky, prevedenia a variácie daného produktu, kategorizáciu produktov, ponuku vhodných doplnkov k produktu, informácie o dostupnosti produktu na sklade, možnosť vložiť komentár a hodnotenie k produktu

Nezabudnite na to, že zákazník si z tovarov vo vašom internetovom obchode bude vyberať. Tovar v kamennom obchode odprezentuje predavač, pri e-shope je výkladnou skriňou a informátorom o produkte katalóg produktov. Jeho naplneniu venujte preto dôkladnú pozornosť. Dôraz klaďte na funkčnú filtráciu produktov v katalógu – podľa paramerov produktu, ceny, veľkosti a pod. Tovar sa musí v internetovom obchode ponúkať na predaj sám.

Na úrovni marketingu pomôže kvalitný e-shop svojimi funkciami zvýrazniť to, čo práve pre zvýšenie predaja vášho obchodu potrebujete. Ako vhodný nástroj marketingu môžete využiť napr. tieto funkcie:
• reklamný banner, ktorý svojou grafikou usmerní pozornosť návštevníka e-shopu
• zľavy, akcie, výpredaje

Na úrovni zákazníka vám dobrý e-shop ponúkne nasledujúce funkcie:
• kontaktný formulár slúžiaci na nadviazanie dialógu (potenciálneho) zákazníka s predávajúcim
• možnosť rozhodnúť sa pre nákup s registráciou alebo bez registrácie. Registrovaným užívateľom ponúkajú niektoré online obchody výhodnejšie podmienky nákupu.
• hodnotenie produktu – kladné hodnotenie produktu spokojným zákazníkom zvýši váš predaj
• kniha prianí a sťažností vás navedie pri snahe zlepšiť kvalitu online obchodu
• e-mailový newsletter (spravodaj) – dajte návštevníkom svojho obchodu možnosť odoberať novinky, akciové ponuky tovaru. Zabezpečíte si tým vracanie sa návštevníkov do obchodu.

Na úrovni samotného nákupu vám urobia službu tieto funkcie
• jednoduché vkladanie produktov do nákupného košíka. V košíku môže kupujúci meniť počet kusov tovaru a priebežne kontrolovať jeho obsah.
• jednoduchý objednávkový proces – čím menej krokov objednávky, tým lepšie pre zákazníka
• prepojenie s platobnými systémami – všetci chceme, aby ľudia v našom obchode nechali peniaze. Ponúknime im preto možnosť zaplatiť za tovar online prostredníctvom kreditnej karty alebo internetbankingu. Myslime aj na tých, ktorí preferujú dobierku, kuriéra alebo osobný odber.

Na vašej úrovni, ako predávajúceho vás môžu potešiť aj tieto funkcie
• správa objednávok, ktorá vám dá prehľad o objednávkach zákazníkov, zaznamenáte si stav ich
spracovania, pridáte si v prípade potreby k objednávke poznámky
• prehľady finančných tokov vám ponúknu prehľad o obrate z predaného tovaru za vybrané časové obdobie

Na záver uvedieme ešte niekoľko rád:
• o svoj internetový obchod sa pravidelne starajte. Obchod nestačí na internet „zavesiť“ a nechať ho fungovať svojvoľne. Zabezpečte si pravidelný prísun návštevníkov obchodu napr. PPC kampaňami. Venujte svojim zákazníkom starostlivosť tak, aby cítili, že za virtuálnym obchodom stoja reálni ľudia, ktorým na zákazníkovi záleží.
• vyberte si spoľahlivého poskytovateľa webhostingu pre váš online obchod. Obchod môže vyzerať akokoľvek príťažlivo a môže oplývať hi-tech funkciami, ak bude zaznamenávať časté výpadky, vaša investícia vyjde nazmar.
• majte na pamäti to, že pre obchodovanie na internete platia rovnaké pravidlá a zákony ako pri
fungovaní kamenného obchodu. Zákazník má právo tovar kúpený v online obchode reklamovať. Nezabudnite na všeobecné obchodné podmienky.

Ak sa nám podarilo navnadiť vás na myšlienku založiť si vlastný internetový obchod, sme veľmi radi. Možností ako túto myšlienku realizovať je dnes v ponuke už dostatok. Mať vlastný e-shop je dnes trendy.

Aké sú vaše skúsenosti? Máte už vlastný e-shop? Pridajte pod článok komentár a podeľte sa s nami o vlastné skúsenosti!